Social Icons

.

Pages

Sunday, June 30, 2013

Prototaip Khemah Perlindungan Alaf Baru (IKEA)

Share
Prototaip pertama perlindungan baru - yang boleh ditubuhkan dalam masa empat jam tanpa alat - yang akan ditubuhkan di Ethiopia dan di sempadan Syria, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Suruhanjaya Tinggi PBB bagi Pelarian (UNHCR) diturunkan.

Khemah ini akan dipasang dikawasan perlarian seperti iraq, syria, lebanon dan sebagainya. Faktor yang menyebabkan khemah perlindungan ini dicipta kerana, khemah perlarian yang sedia ada sentiasa sesak dan panas pada waktu siang dan sejuk beku pada waktu malam dengan tiada bekalan elektrik dan tidak ada cahaya pada waktu malam.

Dengan adanya Prototaip ini khemah perlindungan akan dibekalkan dengan panel solar fleksibel di atas bumbung, dan dinding yang dicipta khas untuk memesongkan haba pada waktu siang dan mengekalkan ia pada waktu malam.



Prototaip yang dicipta dengan dinding semi-keras plastik dan bumbung yang diperbuat daripada bahan komposit dan boleh dibangunkan oleh lima orang pekerja, dengan harga seunit $8000 ( RM24000 ) sebuah khemah perlindungan.



Salah satu kelebihan utama dengan pusat-pusat perlindungan baru adalah ketahanan mereka, katanya, menunjukkan bahawa tradisional khemah kanvas pelarian UNHCR jarang bertahan lebih lama daripada enam bulan dalam iklim seperti yang terdapat di negara-negara seperti Jordan atau Selatan Sudan.


Berat bagi sebuah khemah perlindungan adalah 100kg lebih berat dari khemas perlarian yang biasa, dan ianya lebih tahan lasak dari khemah biasa. 



Keluasan khemah perlindungan ini adalah 17.5meter persegi mengam masa selama empat jam pemasangan.





Mignon: Kepada penternak penternak haiwan anda boleh la buat permintaan di IKEA supaya mereka dapat cipta rumah binatang pasang siap untuk anda. sebab IKEA punya design memang kemas~~ Hehehe. 


Share

2 comments:

Unknown said...

ohsem!nnti nk bli satu la.senang nk p camping. :D

Fais-SKA said...

menarik..tp boleh tahan juga mhalnya..igtkn kecil..besar plak 2..

 
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... back to top